Sende faktura til inkasso (Kredinor/Modhi Norge)

Dersom din leietaker har misligholdt en faktura og du ikke mottar oppgjør etter å ha sendt et inkassovarsel kan saken sendes videre til vår inkassopartner Kredinor (Modhi Norge), rett fra MyRent.

For å benytte Kredinor sine tjenester så må selskapet i MyRent være registrert med organisasjonsnummer.

Med andre ord så kan ikke privatpersoner benytte innfordring via Kredinor. 

NB! Dersom selskapet ikke allerede har inngått en avtale med Kredinor, så må dette gjøres først.

For å bestille avtale med Kredinor så gjøres det ved å sende denne informasjonen til MyRent Support:

  • Navn på selskapet
  • Organisasjonsnummer
  • Ønsket bankkonto-nummer
  • Kontaktperson i selskapet
    • Fornavn, etternavn og e-postadresse

MyRent Support sender da denne informasjonen videre til Kredinor, og så raskt Kredinor behandler saken, så vil de sende kontaktpersonen i selskapet påloggingsinformasjon.  

NB! For å sende faktura til inkasso så må leietaker være registrert med et gyldig personnummer. 

For å sende faktura til inkasso går du til Husleie - Fakturasenter også velger du fanen "Klar for inkasso". Huk av de fakturaene du ønsker å sende til inkasso og trykk "Registrer til inkasso". Knappen finnes helt nederst på høyre side. Fakturaene sendes inn til inkassobyrået Kredinor.

I oktober 2022 så ble Modhi Norge AS overtatt av Kredinor AS. Innloggingen til inkassopartner vil da føre deg til Kredinor sin kundeportal. 


myrent.zendesk.comhcarticle_attachments360016610660Snag_a3cc684

Videre oppfølgning

Når du har sendt en faktura til inndrivelse vil du finne denne på Kredinor kreditorportal. Her kan du følge fremgangen i saken og svare på eventuelle spørsmål Kredinor har til deg som kreditor. Det er viktig at du svarer på henvendelser fra Kredinor når du mottar dem for at inndrivelsen skal kunne skje på en så effektiv måte som mulig.
Dersom du ønsker å trekke en sak må du melde fra om dette til Kredinor i portalen. Har du mottatt direkte innbetaling så skal dette registreres i MyRent.

Pris: 49,- per innsendelse.

Her finner du korte videoer som er laget for at du lettere skal kunne ta i bruk Kredinor Norge Kundeweb: https://www.conecto.no/kunde/demovideoer

Innbetalinger fra leietaker til Kredinor

Innbetalinger fra leietakere går inn på Kredinor sin konto og remitteres daglig videre til deg eller din virksomhet.

Beløpet vil bli betalt til utleier til fakturaens konto med KID. Fakturaen vil da automatisk endre status fra «Sendt til inkasso» til «Betalt» i MyRent.

Ved fullt oppgjør beholder utleier hele hovedstolen.

Ved delbetaling av krav vil innbetalingene fra skyldner dekke utestående slik:  

  1. Hovedstol
  2. Førrettslige kostnader
  3. Gebyrer
  4. Sakskostnader,
  5. Renter
  6. Renter av sakskostnader og salær.

Kredinor beholder alle betalte renter

Belastninger

Salær som påløper ved ordinær utenrettslig inndriving av krav kreves dekket av skylder. Sakskostnader kreves dekket av skyldner.

Dersom sakskostnadene til tross for iverksatte tiltak ikke lar seg inndrive, vil påløpte sakskostnader kreves dekket av utleier. Dette gjelder ikke tariffmessig inkassosalær. Tilsvarende gjelder der en kunde har gått konkurs, har inngått gjeldsforhandlinger eller er under avvikling.

Oppdrag som ikke lar seg løse ved ordinær inkassobehandling kan overvåkes ved langtidsinkasso. Utleier vil ved overføring av saker til langtidsinkasso bli belastet for saksomkostninger.

Provisjon

Ved (helt eller delvis) oppgjør på saker overført til overvåking, belastes provisjon av innbetalt hovedstol med 15%, etter at saken ble overført til overvåking. 

Ved uløst sak belastes utleier udekkede saksomkostninger som Kredinor har forskuttert.

Innsigelser/tvistesaker

Oppdragsgiver skal ha vurdert fordringen før oversendelse til Kredinor. Klager / innsigelser som er fremsatt før overføring til inkasso skal meddeles Kredinor ved oversendelse av oppdrag.

Endringer i kravet etter oversendelse

Utleier skal skriftlig underrette Kredinor om direkte innbetalinger, innsigelser, betalingsudyktighet og/eller andre forhold som kan medføre endret behandling av saken.

Rettslige skritt

Kredinor har fullmakt til å iverksette alle tiltak som har naturlig sammenheng med oppdraget, herunder uttak av forliksklage, utleggsbegjæring, meldekrav i konkursbo, dødsbo og gjeldsordninger. Konkursvarsel, konkursbegjæring, fravikelsesbegjæring og begjæring om offentlig skifte vil tas ut etter særskilt avtale med utleier i den enkelte sak.

Avtale om redusert oppgjør/forlik

Dersom utleier inngår avtale om redusert oppgjør, inngår forlik eller selv beslutter (helt eller delvis) ettergivelse av kravet, som medfører at videre inkassopågang ikke kan fortsette, vil utleier stå ansvarlig for udekket salær og sakskostnader. Har utleier mottatt helt eller delvis innbetaling, gjelder fortsatt regelen om provisjon ved overvåkning.

Forskuttering av rettsgebyr

Kredinor forskutterer alle rettsgebyr som påløper i forbindelse med rettslig pågang, og viderefakturerer utleier forløpende. Dette gjelder både ved rettslig pågang i tvistesaker og ved tvangsfullbyrdelse.

Belastning ved konkurs, dødsbo og gjeldsordning

Melde krav i konkursbo og dødsbo: ½ Rettsgebyr

Oppfølging av konkursbo og dødsbo: 1 Rettsgebyr.

Melde krav og registrere endringer samt innbetalinger av dividende: 2x Rettsgebyr

Forliksrådsbehandling av saker

Oppdragsgiver belastes for møtefullmektig under forliksrådsbehandling (1 rettsgebyr). Etter tvistelovens bestemmelser har oppdragsgiver møteplikt i forliksrådssaker i egen og nabokommuner.