Legg til leietaker

Trykk på "LEGG TIL +" nederst til høyre. Velg deretter "Legg ny leietaker".

 

Velg selskapet som skal stå som utleier, og deretter objektet som skal leies ut.

 

Velg om leieforholdet er privat eller bedrift, og fyll ut den informasjonen du har tilgjengelig. 

Hvis du trykker på "Legg til Medleietaker" kan du legge til flere personer på samme leieforhold. Det vil sendes ut én faktura for leieforholdet, men du får registrert personalia på alle som inngår i forholdet/kontrakten.

 

Velg kontraktstype (Tidsbestemt m/u oppsigelse eller tidsubestemt), start- og sluttdato, oppsigelsestid, og overtakelsesdato.

 

Skriv så inn husleie sum, startdato for fakturering, intervall, hovedprodukt, og ekstraprodukt(er).  Hvis du velger å starte fakturering fra midten av måneden (eller den dato leietaker flytter inn) kan du enten huke av "Beregn beløp for første faktur automatisk" slik at det sendes ut en faktura for resterende dager den måneden. Om du ønsker at det faktureres for hele måneden med en gang, tar du bort haken. Du vil så se en utregning for første faktura.

Til slutt velger du om leieforholdet allerede har blitt regulert, og når dette ble gjort sist.

Så velger du hvilken sikkerhetsløsning som skal brukes (f.eks MyRent Depositumskonto), og fyller ut skjemaet. Les mer om våre sikkerhetsløsninger her.

 

Fyll så inn depositumsbeløp og personalia til utleier.

NB! Personen som signerer må ha signaturrett i selskapet.

 

Velg om det skal sendes ut leietakerprofil, overtakelsesprotokoll, og om faktura skal sendes før kontrakten er signert.

Du vil så få opp en oppsummering av det du har valgt og skrevet, se gjennom denne før du trykker "Opprett Leietakerforhold".

 

Når du trykker "Opprett Leietakerforhold" vil du få valget om å opprette en ny kontrakt på leieforholdet, laste opp eksisterende kontrakt eller lagre uten å laste opp kontrakt.

Hvis du velger å opprette ny kontrakt vil informasjonen fra leieforholdet legge seg inn i kontrakten med flettefelt og kontrakten kan signeres med BankID.

Hvis du trykker på "Opprett digital kontrakt" så får du opp en forhåndsutfylt mal. Du kan enkelt redigere denne her og nå, eller redigere/lage en ny mal fra dokumentsenteret.

Du vil se kodeord som er delt opp i forskjellige farger, dette skiller f.eks informasjon om utleier, leietaker, objektet o.l.

Se egen mal for Opprettelse av kontrakt - "Generer kontrakt og signer med BankID". 

 

Når du er fornøyd med oppsettet kan du trykke på "Forhåndsvis PDF" for å dobbeltsjekke at informasjonen du har skrevet i stegen før har lagt seg til riktig. Når alt er klart kan du trykke på "Velg BankID" eller "Last ned og signer manuelt".

 

Velg om det skal signeres med Norsk eller Svensk BankID, så trykker du "Send til BankID".

Pass på at all informasjonen i leieforholdet er korrekt før du oppretter kontrakten og sender den til BankID-signering. 

Leieforholdet er nå opprettet, og fakturering vil iverksettes etter valgene du har foretatt det i tidligere steg. Lenke for signering av kontrakt blir nå sendt per e-post/sms til både utleier og leietaker.