AvtaleGiro

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av regninger. Utleier velger selv om de ønsker å tilby AvtaleGiro til sine leietakere.

Tjenesten kan kun benyttes hvis følgende kriterier er på plass:

  • Utleier må benytte seg av klientkonto i MyRent.
  • Utleier er registrert som firma i MyRent med org.nummer.
  • Leietaker er en privatperson og registrert med fødselsnummer.

Aktiver AvtaleGiro

Skru på AvtaleGiro for hele organisasjonen (dersom du har flere selskaper)

  1. Administrasjon
  2. Fakturainnstillinger
  3. Kryss av for "Jeg ønsker å tilby mulighet for AvtaleGiro"

Skru på AvtaleGiro på selskapsnivå

  1. Administrasjon
  2. Dine selskaper – trykk på selskapet du ønsker å skru på AvtaleGiro for
  3. Velg fanen Fakturainnstillinger.
  4. Kryss av for "Jeg ønsker å tilby mulighet for AvtaleGiro"

Skru på AvtaleGiro på leietakernivå

  1. Leietakere
  2. Kontaktliste – velg leietakeren du ønsker å skru på AvtaleGiro for
  3. Velg fanen Fakturainnstillinger.
  4. Kryss av for "Jeg ønsker å tilby mulighet for AvtaleGiro"

Leietakerne må selv bestille betaling via AvtaleGiro. Når AvtaleGiro er skrudd på i MyRent vil leietaker få neste faktura med lang KID (22 siffer) og tilbud i nettbank om bestilling av avtale.

Under leietakers fakturainnstillinger kan du se om vedkommende har bestilt AvtaleGiro. En av to følgende meldinger vil være være synlig etter at bestillingen er gjort tilgjengelig for leietaker:

     

Når leietaker bestiller AvtaleGiro vil h*n motta varsel og kopi av faktura sendt på mail. eFaktura/Vipps og SMS sendes ikke ut så lenge leietaker har AvtaleGiro aktivert.


Dersom leietaker ikke bestiller AvtaleGiro etter at dette er skrudd på, vil de fortsatt motta faktura med lang KID, og tilbudet om AvtaleGiro blir stående. Leietaker må betale sine fakturaer på vanlig måte.
Hvis utleier skrur av tilbudet sendes neste fakturaer med kort KID som tidligere.


Det er fire dagers frist før forfall for trekkfil leietaker mottar. Hvis avtalen sies opp, eller faktura krediteres i mellomtiden, vil filen likevel gå.
Purring sendes fra MyRent.
Hvis leietaker har AvtaleGiro, men ikke er sagt opp i MyRent og faktura sendes, blir det fortsatt sendt trekkfil til deres nettbank.

Leietaker kan stoppe AvtaleGiro

Dette må h*n selv gjøre i nettbanken, eller kontakte banken. Dersom leietaker avbestiller, skrus funksjonen av og det går tilbake til naturlig fakturaløp.

Hva skjer dersom leietaker ikke har dekning på konto?

De fleste banker vil forsøke å trekke pengene fra kontoen til leietaker de påfølgende 4 virkedagene. Dersom man fremdeles ikke har dekning, vil du motta informasjon fra banken om en alternativ betalingsmåte. Du vil kunne se i nettbanken at betalingen har blitt stoppet og har i de fleste nettbanker mulighet til å aktivere betalingen igjen.